KL
Klima

Klimaminister giver kommuner indrømmelse: Affaldslov kan ikke finansieres af kommunernes likviditet

Den omdiskuterede affaldslov, der anslås at efterlade kommunerne med en milliardregning, står ikke nævnt med et ord i den økonomiaftale, regeringen og KL har indgået torsdag aften. I et brev til KL gør klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) det dog klart, at loven ikke kan finansieres med kommunernes kassebeholdninger.

25. 05. 2023 - kl. 22:21
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Den omdiskuterede affaldslov, som skal anden- og tredjebehandles i Folketinget i næste uge, og som skal liberalisere landets forbrændingsanlæg og reducere forbrændingskapaciteten med 30 procent, fik tidligere på måneden KL’s formand Martin Damm (V) voldsomt op i det røde felt.

Særligt finansieringen bag lovforslaget var en torn i øjet på kommunerne. Lovforslaget betyder nemlig, at nogle forbrændingsanlæg vil gå konkurs og lukke ned, og det vil sende kæmperegninger til kommunerne.