Psykiatri
Sundhed

Regionerne får ansvar for nye tilbud for mennesker med dobbeltdiagnoser

Som led i økonomiforhandlingerne er KL, Danske Regioner og regeringen blevet enige om en aftale, der skal sikre mennesker med dobbeltdiagnoser bedre tilbud for behandling.

26. 05. 2023 - kl. 09:03
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Regeringen har indgået en aftale med KL og Danske Regioner om rammerne for et samlet regionalt tilbud af ”høj faglig kvalitet” til mennesker, der både har en psykisk lidelse og et behandlingskrævende misbrug. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Samtidig er man enige om en omlægning af de særlige pladser i psykiatrien, så de kan anvendes mere fleksibelt og ikke risikerer at stå tomme.

Aftalen er faldet på plads som led i årets økonomforhandlinger mellem regeringen, KL og Danske Regioner og betyder, at man nu kan etablere et nyt, integreret dobbeltdiagnosetilbud i regionerne og omlægge de særlige pladser i psykiatrien til et længerevarende, regionalt tilbud med fokus på den samme målgruppe.