Folketinget
Borgerservice
Digitalisering

Topchef om digital fritagelse: ”Jeg forstår hensynet, men det går for stærkt”

Ideen med at tage hensyn til borgere, der har svært ved at navigere i den digitale verden, er god, men der bør være mere dialog mellem lovgiverne og kommunerne, mener den nyvalgte formand for Kommunaldirektørforeningen Eik Møller.

Foto: Vesthimmerlands Kommune

30. 05. 2023 - kl. 12:02
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det var med blandede følelser, da den nyvalgte formand for Kommunaldirektørforeningen og kommunaldirektør i Ballerup Eik Møller i sidste uge kunne se Folketinget vedtage en lov om digital fritagelse.

Loven betyder, at borgere, som er fritaget fra Digital Post, får ret til at fravige kravet om obligatorisk digital selvbetjeningsløsning. Den fritagne borger kan i stedet bede om et alternativ.