KL
Sundhed
Ældre

Ældre er indlagt halvt så mange dage som tidligere: Har givet ekstra stort pres på kommunerne

En analyse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets benchmarkingenhed viser, at antallet af indlæggelsesdage blandt ældre på medicinske afdelinger er faldet med 46 procent fra 2008 til 2021. Det betyder, at en masse opgaver er gledet fra hospitalerne ud i kommunerne, men der er hverken fulgt en plan eller penge med de ekstra opgaver, siger formanden for KL’s sundheds- og ældreudvalget Christina Krzyrosiak Hansen (S).

01. 03. 2023 - kl. 11:45
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Ældre patienter på medicinske afdelinger er i dag indlagt markant færre dage, end det var tilfældet i 2008. Det viser en analyse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed. Ifølge analysen er antallet af indlæggelsesdage pr. 1.000 ældre faldet med 46 procent fra 2008 til 2021. En markant udvikling, som ses både blandt de ældre mellem 65 og 79 år samt ældre over 80 år. De +80-årige er dog indlagt mere end de yngre ældre, og de har gennem hele perioden haft mere end dobbelt så mange indlæggelsesdage.

Ifølge analysen sker faldet i antal indlæggelsesdage samtidig med, at en lidt større andel ældre er diagnosticeret med en alvorlig sygdom.