Sundhed
Unge

Kommuner knækker koden til at få unge ud af mistrivsel

Ni kommuner har sammen med Social- og Boligstyrelsen udviklet et lettilgængeligt tilbud om hurtig hjælp til unge i psykisk mistrivsel. Tilbuddet viser så lovende resultater, at det nu anbefales til alle kommuner.

Hurtig hjælp får børn og unge ud af mistrivsel. Foto: Colourbox

03. 03. 2023 - kl. 12:07
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Antallet af børn og unge som rammes af angst, stress og depression vokser, og i takt med den stigende mistrivsel vokser også kommunernes behov for forebyggende indsatser. Nu har ni kommuner i samarbejde med Social- og Boligstyrelsen udviklet et lettilgængeligt tilbud, som viser overraskende gode resultater.

– Tilbuddet er en bemærkelsesværdig lovende model for, hvordan kommunerne kan forebygge mistrivsel blandt psykisk sårbare unge. Evalueringen viser, at et hurtigt tilbud om rådgivningssamtaler gør en markant forskel for de unge. Resultaterne er så gode, at vi anbefaler alle landets kommuner at implementere tilbuddet, siger Thilde Nøhr Jensen, teamleder i Social- og Boligstyrelsen.