Lokaldemokrati
Demokrati
Administration

Tendenser præger både kommuner og Christiansborg, men kommunerne adskiller sig på et afgørende punkt

En ny rapport fra Djøfs ekspertudvalg om samspillet mellem Folketing, regering, embedsværk og medier kommer med anbefalinger til større fokus på lovlighed, mere gennemsigtighed i politiske beslutninger og bedre rammer for embedsværkets faglighed. Mens store samfundstendenser ser ud til at ramme både kommuner og Christiansborg, er det kommunale system garant for, at der i kommunerne er en grundlæggende tillid til embedsværket, mener KL’s administrerende direktør Kristian Vendelbo.

Dybvad-udvalget fremlægger sine resultater ved en høring på Christiansborg fredag. Her ses KL's administrerende direktør Kristian Vendelbo under høringen. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

03. 03. 2023 - kl. 10:41
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

De seneste år har flere politiske skandalesager fået stor opmærksomhed og er endt i langvarige kommissionsundersøgelser, som også har givet de embedsmænd, der har været indblandet i sagerne, kritik. Det er netop de seneste års sager, der har udgjort bagtæppet for det analysearbejde et uafhængigt ekspertudvalg nedsat af fagforeningen Djøf, har arbejdet med det seneste år.

Nu fremlægger udvalget, der er under ledelse af tidligere departementschef i Statsministeriet Karsten Dybvad, otte anbefalinger til bedre samspil på Slotsholmen. Formålet er at styrke den måde, rollerne og magten udøves mellem folketingspolitikere, ministre, embedsværk og medier.