Byråd

Steen mærkede afhængigheden på egen krop: Nu kæmper han for patienters rettigheder

Steen Holm Iversen (K), 2. viceborgmester i Varde, er blevet opereret syv gange i ryggen, efter en vejbombe i Afghanistan slog benene væk under ham for mere end et årti siden. Efterfølgende udviklede han et misbrug, der til sidst blev så slemt, at han måtte stoppe med sin medicin. I dag arbejder han med at styrke patienters rettigheder.

Foto: RED STAR/ Varde Kommune

06. 03. 2023 - kl. 11:31
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Oplevelsen i Afghanistan har uden tvivl ændret Steen Holm Iversens (K) liv. Den har forårsaget utallige operationer som konsekvens og en fast plads på Smerteklinikken i Grindsted. Alligevel har hans erfaringer i krig, langtfra været den hårdeste opgave for Steen Holm Iversen.

Han fik nemlig i forbindelse med en stivgørelse af lænden – og som kronisk smertepatient i Grindsted –  udviklet et misbrug af et lægeordineret morfin-præparatet. Det er en depotmorfin, der giver bedre døgndækning og mindre euforiserende effekt end andre korttidsvirkende præparater. Det er til gengæld stærk afhængighedsskabende og vurderes til at have et stort misbrugspotentiale.