Digitalisering
Sundhed

Landsdækkende telemedicinsk løsning til borgere med KOL er klar

Det er første gang, der udvikles en fælles telemedicinsk løsning på tværs af landets 98 kommuner og fem regioner. På sigt skal løsningen udbredes til alle landets kommuner.

Danmark er i front med et nyt nationalt telemedicinsk tilbud til borgere med lungesygdom. Foto: Colourbox.

07. 03. 2023 - kl. 11:55
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Udstyret med en tablet og måleredskaber kan borgere med lungesygdommen KOL i fremtiden på egen hånd følge deres sygdom hjemme fra sofabordet. Hjemmemonitoreringen indebærer, at borgere med KOL måler relevante værdier som for eksempel iltmætning og blodtryk i hjemmet og indsender dem til faglig vurdering hos de sundhedsfaglige. Det giver større tryghed for borgerne og færre unødige kontroller på sygehuset.

Et landsdækkende telemedicinsk tilbud er et både ambitiøst og komplekst projekt, som har været undervejs i mange år. Men nu er det altså for første gang lykkes at udvikle en fælles telemedicinsk løsning kaldet Telma på tværs af landets 98 kommuner og fem regioner.