Ældre

Ny Viden: Evaluering af tværfaglige teams i ældreplejen viser behov for fælles sprog

Ny Viden handler denne gang om ældrepleje, indkomster og natur. Tips til undersøgelser, analyser, forskningsresultater og rapporter modtages gerne på viden@kl.dk.

07. 03. 2023 - kl. 11:55
Tekst af Mads Brandsen

Evaluering af tværfaglige teams i ældreplejen viser behov for fælles sprog

Der er ganske store forskelle på, hvordan 25 kommuner har tilrettelagt et forsøg med tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen. Det viser VIVEs midtvejsevaluering af forsøgene, der er iværksat af Socialstyrelsen.

Næsten alle projekter tager afsæt i den nederlandske Buurtzog-model, der på forskellig vis er omsat til en dansk kontekst, der gør organiseringen ret forskellig fra den nederlandske model. En generel læring af forsøgene er, at forandringen kræver både ledelsesmæssigt nærvær og udvikling af nye ledelsesroller, blandt andet er der brug for, at ledelsen i højere grad faciliterer, at de rigtige beslutninger træffes fremfor selv at træffe dem.