Energi

Borgmester: Nye regler for varmepulje er stadig for stramme

I Danmarks største kommune har det ikke haft den store betydning, at Ankestyrelsen har ændret kriterierne for, hvordan man må udbetale penge fra en varmepulje til borgere, der bliver ramt af stigende energipriser. Kriterierne er fortsat for stramme, mener socialborgmesteren.

08. 03. 2023 - kl. 11:08
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der har været meget ballade om den varmepulje på 100 millioner kroner, regeringen for mere end et år siden afsatte til kommunernes øgede udgifter til eksempelvis personligt tillæg til pensionister og kontanthjælpsmodtagere, der bliver ramt af stigende energipriser.

Mange kommuner har afholdt sig fra at søge puljen – blandt andet fordi det har været for administrativt omkostningstungt, og fordi reglerne for at udbetale pengene har været skruet sådan sammen, at meget få mennesker har kunnet få hjælp.