Arbejdsmarked

Jobsøgende i 50 kommuner får lavet adfærdsprofiler

I jagten på de gode jobmatch nytænker jobcentrene præsentationen af deres kandidater, så jobsøgende i halvdelen af landets kommuner nu får tilbud om at lave en adfærdsprofil med fokus på personlige styrker til jobsøgningen.

Foto: Praice

08. 03. 2023 - kl. 09:59
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Mens beskæftigelsen det seneste år har slået rekorder i Danmark trods krig og krise, arbejder jobcentre landet over med nye tiltag til at få de ledige i arbejde. Ét af de nye tiltag er såkaldte soft skills CV’er.

Det er et overblik over den lediges adfærdsprofil - sammensat af dels en personlighedstest og dels indsamlet feedback fra den jobsøgendes netværk. De to resultater måles op mod hinanden, og den ledige får heraf et CV med fokus på personlige styrker delt ind i seks arketyper med hver sin farve.