Natur
Ukraine

Set & Sket: Gelænderbanden kan gå på pension

En håndfuld pensionsmodne borgere har endelig sejret, breve bliver nemmere at forstå, og busser bliver sendt til Ukraine. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Foto: Skive Kommune

08. 03. 2023 - kl. 09:50
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Gelænderbanden har sejret

En lille gruppe ældre borgere fra Skive har de seneste år figureret i både lokale og landsdækkende medier med jævnlige mellemrum. Det er Gelænderbanden, der siden 2014 har kæmpet for at få et gelænder sat op på gravhøjen Bette Jenses Hyw på Fur. Det har krævet en ændring af museumsloven, og nu har Skive Kommune fået dispensation fra Slots- og Kulturstyrelsen til at sætte et gelænder op.

– Vi er meget glade for, at Gelænderbandens mission nu er lykkedes. De har haft en god sag, som de har kæmpet for siden 2014. Nu har vi endelig fået lov til at sætte et gelænder op på Bette Jenses Hyw, der er den mest besøgte attraktion på Fur. Det kan vi takke den landskendte bande for. Nu kan vi kort sagt sende dem på velfortjent pension, siger Skive Kommunes borgmester, Peder Christian Kirkegaard (V), i en pressemeddelelse.