4 resultater

Videotilsyn kan være afgørende for god pleje – men kræver etik og omtanke

Social

Borgere med demens eller kognitiv funktionsnedsættelse kan få en bedre pleje med brug af teknologiske hjælpemidler som kamerakig, lydmonitorering og bevægelsessensorer, men der kan også være etiske udfordringer. Det viser VIVEs evaluering af et forsøg med velfærdsteknologi på plejecentre og botilbud i frikommunerne Herning, Holstebro og Favrskov.

Køges ældreområde står styrket efter sag fra Nørremarken

Ældre

Det kom som et chok for udvalgsformand i Køge Bent Sten Andersen (V), da han i efteråret fik besked om en TV 2-dokumentar, der afslørede kritisable forhold på Nørremarkens Plejecenter. Nu er kommunen kommet ud på den anden side, påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed bliver fjernet, og ældreområdet er i dag et meget bedre sted.

Kommunaldirektør fortsætter og mange politiske farveller: Her er ugens navnenyt

Navne

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Opråb fra borgmester: Flere kommuner bør være fribyer

Erhverv
Udland

Fribykommuner er en ordning, der tilbyder et fristed til kunstnere, forfattere og journalister, som af politiske årsager har problemer med myndighederne i deres hjemlande. I fribyerne kan de leve og arbejde under rolige forudsætninger i en periode på to år. I Danmark er der blot tre fribyer, og ifølge borgmester fra Hillerød Kommune, Kirsten Jensen (S), er der brug for flere.