Erhverv
Udland

Opråb fra borgmester: Flere kommuner bør være fribyer

Fribykommuner er en ordning, der tilbyder et fristed til kunstnere, forfattere og journalister, som af politiske årsager har problemer med myndighederne i deres hjemlande. I fribyerne kan de leve og arbejde under rolige forudsætninger i en periode på to år. I Danmark er der blot tre fribyer, og ifølge borgmester fra Hillerød Kommune, Kirsten Jensen (S), er der brug for flere.

Foto: Hillerød Kommune

10. 03. 2023 - kl. 09:56
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

For nogle er det at passe sit arbejde ikke uden konsekvenser. Særligt i en tid, hvor ytringsfriheden flere steder i verden er under pres, kan forfattere, journalister og kunstnere være nødsaget til at søge tilflugt andre steder og sommetider efterlade familien i hjemlandet.

International Cities of Refuge Network, ICORN, imødekommer dette med en friby-ordning. Her kan mennesker på flugt ansøge om bosted gennem organisationen.