Videotilsyn kan være afgørende for god pleje – men kræver etik og omtanke

Borgere med demens eller kognitiv funktionsnedsættelse kan få en bedre pleje med brug af teknologiske hjælpemidler som kamerakig, lydmonitorering og bevægelsessensorer, men der kan også være etiske udfordringer. Det viser VIVEs evaluering af et forsøg med velfærdsteknologi på plejecentre og botilbud i frikommunerne Herning, Holstebro og Favrskov.

Foto: Colourbox

10. 03. 2023 - kl. 12:10
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Umiddelbart kan det virke intimiderende at få sat et videokamera op i soveværelset, så andre kan logge ind og se, hvad der foregår. Men for nogle borgere med demens og kognitiv funktionsnedsættelse har det vist sig, at såkaldte kamerakig på plejecentre og botilbud kan være afgørende for, at personalet giver den bedste pleje.

Det fremgår af VIVEs rapport ”Teknologi til støtte og omsorg”, som har undersøgt tre frikommuners erfaring med at bruge forskellige teknologier til at hjælpe borgere, der er i risiko for væsentlig personskade.