KL
Folketinget

Finansminister: Vi skal se nærmere på ”betydelig” stigning i administration i staten

Regeringen står fast på, at kommuner og regioner skal spare tre milliarder kroner på administration. Men nye tal, der viser massiv vækst i antal årsværk i styrelser og departementer, skal der dog ses nærmere på, siger finansminister Nicolai Wammen (S). Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

13. 03. 2023 - kl. 07:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Selvom stigningen i administrative årsværk i kommunerne har været langt fra lige så stor som i staten, er det alligevel kommuner og regioner, der skal spare for at finansiere lønkroner til offentligt ansatte. Det står regeringen fast på, slår finansminister Nicolai Wammen fast (S) i et svar til Danske Kommuner.

Danske Kommuner har spurgt finansministeren om hans holdning til, at tal, som KL og Finansministeriet har udarbejdet til grundlag for Dybvad-udvalgets arbejde, viser, at antallet af årsværk i styrelser og departementer på fem år er steget med henholdsvis 41 og 32 procent. Til sammenligning er antallet af kommunale administrative årsværk steget 2,4 procent fra december 2016 til december 2021. Derudover har Danske Kommuner også spurgt finansministeren, hvordan stigningen i antal årsværk i staten harmonerer med, at der i regeringsgrundlaget er lagt op til, at kommuner og regioner skal spare tre milliarder kroner på administration.