KL

Nye tal afslører vokseværk i styrelser og departementer

Tal viser eksplosiv vækst i antal årsværk i styrelser og departementer, som er vokset med henholdsvis 41 og 32 procent de seneste fem år. At tallene var så voldsomme, havde KL-formand Martin Damm (V) ikke drømt om. Men de bør i den grad give staten anledning til refleksion, mener han.

Tal viser en væsentlig stigning i antal årsværk i både departementer og styrelser. Det har også skabt vækst i den statslige styring af kommunerne, lyder kritikken fra KL's formand Martin Damm (V). Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix

13. 03. 2023 - kl. 08:18
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Ansatte i styrelser og departementer har de seneste fem år fået væsentligt flere kollegaer. Tal, som er udarbejdet af KL og Finansministeriet til grundlag for Dybvad-udvalgets arbejde, viser således, at mens antallet af årsværk er steget med 32 procent i landets departementer de seneste fem år, er antallet af årsværk i styrelserne steget med hele 41 procent i samme periode.

– At det var så voldsomt, havde jeg ikke drømt om, siger Martin Damm (V), der er formand for KL.