7 resultater

KL: Frisættelse kræver opgør med statslige regler

Frisættelse
KL

Det er opløftende, at VIVE-evaluering af velfærdsaftaler med syv kommuner viser, at frisættelse kan føre til høj kvalitet for borgerne, mener KL-formand Martin Damm (V). Men det er afgørende, at der med frisættelse også følger et opgør med statslige regler.

Ældreminister ser positive takter i evaluering forud for frisættelse af ældreplejen

Folketinget
Ældre

Ældreminister Mette Kierkgaard (M) mener, at VIVE’s midtvejsevaluering af velfærdskommunerne viser, at der er stort potentiale i frisættelse, og at der også er stor villighed i kommunerne. Målet med det, som regeringen betegner som den mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor er bedre kvalitet, og det giver velfærdskommunerne gode input til, mener hun.

Kommuner glæder sig over frihed: ”I min verden ville det være katastrofalt, hvis vi skulle tilbage til det, der var før”

Skole
Velfærd

Frisættelsen har skabt motivation og engagement i de kommuner, der er blevet sat fri på et velfærdsområde. Men det kræver en anden form for ledelse og ikke mindst, at lokalpolitikerne træder et skridt tilbage.

Pædagogiske assistenter populære: ”De er en del af løsningen”

Arbejdsmarked
Rekruttering

Kommunerne har de senere år ansat markant flere pædagogiske assistenter i dagtilbud. Det er oplagt for at løse personalemanglen, lyder det samstemmende fra både FOA og KL.

Evaluering af den ”mest ambitiøse” frisætning tegner positivt: Giver plads til nytænkning

Skole
Velfærd

I en midtvejsevaluering har VIVE samlet de første erfaringer med velfærdsaftalerne, hvor syv kommuner er blevet sat fri fra statslige og kommunale regler. Evalueringen peger på, at frisætningen har skabt et fagligt frirum, som giver medarbejderne energi til at tænke nyt.

Horsens vil sætte to plejehjem fri: ”Vi gider ikke sidde med hænderne i skødet og vente på Christiansborg”

Byråd
Ældre

To af Horsens’ 16 plejehjem sættes fri fra snærende regler og strukturer. Udvalgsformand håber, det giver bedre pleje – og at der vil være stor interesse på at byde ind.