Byråd
Ældre

Horsens vil sætte to plejehjem fri: ”Vi gider ikke sidde med hænderne i skødet og vente på Christiansborg”

To af Horsens’ 16 plejehjem sættes fri fra snærende regler og strukturer. Udvalgsformand håber, det giver bedre pleje – og at der vil være stor interesse på at byde ind.

Foto: Colourbox

14. 03. 2023 - kl. 10:34
Tekst af Mads Brandsen

I et treårigt pilotprojekt vil ledere og medarbejdere på to af Horsens Kommunes 16 plejehjem blive sat fri fra regler, strukturer og arbejdsgange, så de i højere grad kan tilrettelægge hverdagen, så den passer bedst muligt til beboernes ønsker.

Det har politikerne i ældre- og handicapudvalget besluttet. Der er lagt op til, at frisættelsen kommer til at omfatte et plejehjem i byen og et i oplandet for at se, om der er forskelle på erfaringerne. Ifølge udvalgsformand Susan Gyldenkilde (S) er det dog ikke mejslet i granit, at det kun skal være to plejehjem.