Skole
Folketinget
Frisættelse

SF vil sætte alle folkeskoler helt fri

Erfaringerne fra frikommunerne er så gode, at de bør udbredes til samtlige folkeskoler, mener SF. Venstre nærer stor sympati for idéen, men påpeger, at det kræver enighed i folkeskoleforligskredsen.

15. 03. 2023 - kl. 12:22
Tekst af Mads Brandsen

Kortere skoledage, mere energi, mere ro og bedre tid til den enkelte elev og dermed bedre trivsel. Sådan lød konklusionen i den første større evaluering af det første år med frihedsforsøget på folkeskoleområdet i Esbjerg.

Det, kombineret med lignende positive erfaringer fra Holbæk, får nu SF i Folketinget til at foreslå, at alle landets folkeskoler skal sættes fri fra al statslig og kommunal regulering fra skoleåret 2024/2025 og tre år frem.