13 resultater

Borgmestre om statsministerens udstrakte hånd: Gydede olie på vandene med velkendte temaer

Frisættelse

Mens flere borgmestre var begejstrede over at høre statsministeren sætte ord på de udfordringer, hun adresserede i sin tale på Kommunalpolitisk Topmøde. Trods spændende ord om frisættelse, efterlyser borgmestrene konkrete løsninger, som udeblev af talen.

Statsministeren peger på de fem største udfordringer for velfærden og inviterer kommunerne til samarbejde

Folketinget
Frisættelse

Demografi, rekruttering, bureaukrati, sammenhængskraft og forventninger er de største udfordringer for velfærdssamfundet, lød den analyse, som statsminister Mette Frederiksen (S) delte, da hun holdt tale på Kommunalpolitisk Topmøde. Der blev også plads til et par indrømmelser fra regeringen og ikke mindst en udstrakt hånd og invitation til samarbejde.

Kommunerne hilser melding fra statsministeren velkommen

Frisættelse

KL’s formand og næstformand hilsner statsministerens invitation til samarbejde om, hvordan vi udvikler vores velfærdssamfund velkommen. Kommunerne er klar til at tænke nyt og tage ansvar, lyder det.

Partiledere: Frisætning kræver mod – men må ikke blive en spareøvelse

Arbejdsmarked
Sundhed
Frisættelse

Frisætning, arbejdskraft og sundhed var på programmet, da partilederne mødtes på Kommunalpolitisk Topmøde.

En kæmpe klima-skude skal vendes, og det kræver alle folk på dæk

Klima
Energi

Det haster med at få sat gang i klimahandling, hvis Danmark skal nå ikke kun de fastsatte 2025-mål, men også klimamålene for 2030. Sådan lyder det fra professor ved Københavns Universitet og medlem af Klimarådet, Bente Halkier. Skal det lykkes at gå fra mål til handling, kræver det, at alle samarbejder, og at indsatserne er forskelligartede.

Sundhedsvæsenet er under pres: Kommunerne skal geares til mere forebyggelse

Sundhed
Forebyggelse

Kronisk, multisyge borgere presser sundhedsvæsenet i bund, og det kræver strukturelle ændringer at rette op på. Mere forebyggelse er vejen frem, er der bred enighed om, og her er kommunerne klar til at løfte flere opgaver.