KL
Folketinget
Rekruttering

Damm: Christiansborg styrer efter et kort, men kommunerne kender terrænet

Frisætning kan være en del af løsningen på de udfordringer, kommunerne står over for, lyder det fra KL-formand Martin Damm (V) op til årets Kommunalpolitiske Topmøde. Men det kræver, at Christiansborg-politikerne hæver blikket fra det kort, de styrer efter og flytter det ud i det terræn, kommunerne kender og befinder sig i.

KL's formand Martin Damm (V). Foto: Jakob Carlsen

16. 03. 2023 - kl. 07:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da landets kommunalpolitikere mødtes til Kommunalpolitisk Topmøde i Aalborg midt i marts sidste år, var krigen i Ukraine kun omkring en måned gammel. Ukrainske flygtninge var begyndt at strømme til Danmark, og kommunerne fik opgaven med at tage imod det, der skulle vise sig at være i alt cirka 30.000 flygtninge, og sikre dem boliger, job, skole, vuggestue og uddannelse. En opgave, der i KL-formand Martin Damms (V) optik for alvor viste styrken i kommunestyret.

– Det er jo ret tankevækkende, at der aldrig sker det i kommunalpolitik, som man troede, der skulle ske. Der var jo ingen, der tilbage ved kommunalvalget i 2021 havde forudset, at der skulle komme 30.000 flygtninge fra Ukraine. Men det er også tankevækkende og med til at vise styrken i kommunestyret, at vi på tre måneder kunne tage flere flygtninge, end vi fik fra Syrien i 2015, og som førte til, at statens asylsystem blev lagt ned. Denne gang kørte kommunerne med det hele – ovenikøbet oven i alle de andre udfordringer med efterdønningerne af corona samt prisstigninger, fortæller Martin Damm.