KL
Frisættelse

Kommunerne hilser melding fra statsministeren velkommen

KL’s formand og næstformand hilsner statsministerens invitation til samarbejde om, hvordan vi udvikler vores velfærdssamfund velkommen. Kommunerne er klar til at tænke nyt og tage ansvar, lyder det.

KLs formand Martin Damm (V) sammen med næstformand Jacob Bundsgaard (S). Foto: Lars Horn/Baghuset

16. 03. 2023 - kl. 16:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Statsminister Mette Frederiksen præsenterede torsdag på Kommunalpolitisk Topmøde nogle af regeringens tanker i forhold til behovet for reformer for at udvikle velfærden. Ifølge hende trues velfærdssamfundet af 5 megatendenser: Den ændrede demografi, voksende bureaukrati og administration, rekrutteringsproblemer, udfordret sammenhængskraft samt det forhold, at den private velstand vokser mere end det offentlige forbrug, hvilket kan føre til, at danskerne ikke får den service i det offentlige, de forventer.

Analysen er, at velfærden, som vi kender det, bliver udhulet, medmindre der gøres noget drastisk. Og statsministeren pegede derfor også på, at der er brug for at gøre op med ideen om, at alle skal sikre den samme form for velfærd.