KL
Demografi
Rekruttering

Manglen på arbejdskraft truer: ”Det er nu, vi skal træffe nogle vigtige beslutninger”

Den demografiske udvikling og manglen på arbejdskraft er to udfordringer, der langt fra går hånd i hånd. Men der skal findes løsninger – ellers risikerer vi at få skabt A og B hold i samfundet, lød det i debat på KT23. Det er nu, der skal træffes beslutninger og laves reformer, sagde KL’s formand Martin Damm (V).

KL's formand Martin Damm (V), Lizette Risgaard, formand for FH, og Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i DI, debatterede på Kommunalpolitisk Topmøde. Foto: Lars Horn/Baghuset

16. 03. 2023 - kl. 11:21
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Siden 2013 er det kun gået en vej. Op, op og op, når man ser på statistikker forbeskæftigelsen. Ja, den er faktisk buldret opad, sagde Jan Rose Skaksen, forskningschef ved Rockwool Fonden, på Kommunalpolitisk Topmøde i Aalborg. Men nu står vi over for en potentiel økonomisk nedtur, som ingen endnu kender omfanget af. Og selvom vi måske ikke kommer til at mangle arbejdskraft de første par år, tegner prognoserne på den lange bane et helt andet billede. Selvom man ifølge Jan Rose Skaksen ikke kan følge prognoser slavisk, vil der komme til at mangle arbejdskraft – særligt inden for nogle fag.

– Økonomien er ret god til at finde løsninger, men det betyder ikke, at jeg ikke tror, der er steder, hvor man skal være særligt vagtsom. Sådan noget som sygeplejersker og pædagoger vil jeg fremhæve – og hvorfor det? Fordi de er løsrevet fra markedet i den forstand, at vi gerne vil have flere af dem, og samtidig er lønnen fastsat i et kompleks, sagde Jan Rose Skaksen, som også satte ord på den demografiske udvikling.