KL
Frisættelse

Organisationer går sammen om perspektiver for frisættelse

KL, FOA, Danmarks Lærerforening, BUPL, HK Kommunal og Dansk Socialrådgiverforening er enige om, at frisættelse er en vigtig vej til at styrke den offentlige velfærd.

Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening, Mona Striib, forbundsformand i FOA, og Martin Damm (V), formand for KL. De repræsenterer tre ud af de seks organisationer, der nu er gået sammen om en pjece, der indeholder fælles perspektiver for frisættelse. Foto: Kristian Brasen/DLF, FOA, Jakob Carlsen

16. 03. 2023 - kl. 07:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Med det, SVM-regeringen i sit regeringsgrundlag har kaldt den ”mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor i velfærdssamfundets historie” på vej, har seks organisationer nu i samarbejdet udarbejdet en pjece, der beskriver, hvorfor frisættelse er en vigtig vej til at styrke den offentlige velfærd. Den beskriver også, hvilke rammer frisættelse må respektere, hvis den skal lykkes og skabe værdi for borgerne.

Det er KL, FOA, Danmarks Lærerforening, BUPL, HK Kommunal og Dansk Socialrådgiverforening, der har fundet sammen under overskriften ”Fælles perspektiver for frisættelse”. Og det er ifølge KL-formand Martin Damm (V) et vigtigt stykke arbejde, de seks organisationer er blevet enige om.