KL
Økonomi

Professor: ”Der er ikke nogen god forklaring på stigningen i administration i staten”

Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, mener, det er påfaldende, at det altid er kommunerne – og ikke staten –, der skal spare på administration. Han kan ikke se nogen god forklaring på, hvorfor antallet af årsværk i styrelser og departementer er steget med henholdsvis 41 og 32 procent på fem år.

Foto: Colourbox

16. 03. 2023 - kl. 07:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er god grund til at bide mærke i de tal, som KL og Finansministeriet har udarbejdet som grundlag for Dybvad-udvalgets arbejde, mener professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh. Tallene viser nemlig, at antallet af årsværk i styrelser og departementer er steget med henholdsvis 41 og 32 procent på fem år. Til sammenligning er antallet af administrative årsværk i kommunerne steget med 2,4 procent fra december 2016 til december 2021.

– Jeg kan ikke se, at der er noget, der kan forklare, at stigningen i staten er så stor. Hver for sig peger tallene på, at det ikke er så nemt at holde administrationen i ave i hverken kommuner eller staten, og at virkeligheden bliver mere og mere kompleks, men jeg synes, det er en uforklarlig stor stigning i staten, siger Per Nikolaj Bukh.