KL
Folketinget
Frisættelse

Statsministeren peger på de fem største udfordringer for velfærden og inviterer kommunerne til samarbejde

Demografi, rekruttering, bureaukrati, sammenhængskraft og forventninger er de største udfordringer for velfærdssamfundet, lød den analyse, som statsminister Mette Frederiksen (S) delte, da hun holdt tale på Kommunalpolitisk Topmøde. Der blev også plads til et par indrømmelser fra regeringen og ikke mindst en udstrakt hånd og invitation til samarbejde.

Statsminister Mette Frederiksen (S). Foto: Lars Horn/Baghuset

16. 03. 2023 - kl. 16:31
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommuner, regioner og regeringen skal i et ”flerårigt samarbejdsprogram” skære i udgifterne til administration og til gengæld holde den borgernære velfærd fri af besparelser. Sådan lød statsminister Mette Frederiksens (S) invitation til kommunerne, da hun torsdag holdt tale på Kommunalpolitisk Topmøde.

Her indledte statsministeren med at dele sin og regeringens analyse af de fem største udfordringer, velfærden står over for. Og hun slog fast, at vi står over for forandringer på en alvorlig baggrund, der med krigen i Ukraine kræver sikkerhedspolitiske investeringer.