KL
Ældre
Frisættelse

Ældreminister: Vi er parate til at gå rigtig langt

Frisættelse var til debat på Kommunalpolitisk Topmøde, hvor ældreminister Mette Kierkgaard (M) slog fast, at regeringen vil gå langt på frisættelsesdagsordenen, ligesom vigtigheden af medarbejdernes faglige frihed blev understreget.

Ældreminister Mette Kierkgaard (M) satte lidt flere ord på regeringens planer om frisættelse. Foto: Lars Horn/Baghuset

17. 03. 2023 - kl. 12:15
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Siden SVM-regeringen blev virkelighed og i sit regeringsgrundlag har lagt op til den ”mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor i velfærdssamfundets historie”, har diskussionen om frisættelse fyldt i og omkring kommunerne. Men hvordan, hvornår og hvor meget frisættelse er der endnu ikke svar på. Ældreminister Mette Kierkgaard (M) gjorde dog klart, at regeringen vil gå langt, da hun fredag debatterede emnet på Kommunalpolitisk Topmøde.

– Der er i princippet ikke nogen grænse, sagde ministeren og fortsatte: