Jura
Ældre

Egne kommunale regler er ikke udfordringen i ældreplejen

Både Aalborg og København har forsøgt sig med at fjerne unødigt bureaukrati på ældreområdet. Processen har været rigtig god, men for medarbejderne viste det sig ikke at gøre den store forskel, lyder konklusionen fra Aalborg.

17. 03. 2023 - kl. 11:49
Tekst af Mads Brandsen

Bureaukratiet er løbet løbsk, fastslog statsminister Mette Frederiksen (S) i sin tale til KL’s kommunalpolitiske topmøde i Aalborg torsdag.

Med sig havde statsministeren et eksempel fra netop Aalborg Kommune, hvor man har konstateret, at 17 ud af 20 af kommunens egne regler på ældreområdet er opfundet på de enkelte plejehjem eller hjemmeplejegrupper – ikke i forvaltningen.