Økonomi
Sundhed
Børn

Ny Viden: Øget udbudspligt kan frigøre millioner af kroner

Ny Viden handler denne gang om konkurrenceudsættelse, børnesager og sundhed. Tips til rapporter, forskningsresultater og undersøgelser modtages altid gerne på viden@kl.dk.

Rengøring er en af de opgaver, kommunerne med fordel kunne udlicitere, påpeger DI. Foto: Colourbox

21. 03. 2023 - kl. 11:55
Tekst af Mads Brandsen

Øget udbudspligt kan frigøre millioner af kroner

Mens staten er forpligtet til at konkurrenceudsætte udbudsegnede tekniske opgaver som eksempelvis rengøring og kantinedrift, gælder det ikke i kommunerne og regionerne. En udvidelse af udbudspligten til kommuner og regioner ville kunne spare op mod 1 milliard kroner, viser en ny analyse fra Dansk Industri.

Analysen peger på, at der er meget stor variation på tværs af kommunerne, når det kommer til hvor stor en andel af de udbudsegnede opgaver, der løses privat. Det er mellem 20 og 90 procent. Løfter man niveauet til best practice inden for de oplagt udbudsegnede opgaver, vil samarbejdet med private virksomheder øges med op mod 12,9 milliarder kroner. Best practice forstås her som gennemsnittet af de ti kommuner, der inden for hver hovedkonto har det højeste niveau af offentlig-privat samarbejde.