Velfærdsteknologi

Offentlig-privat samarbejde skal skabe innovative løsninger for kommunerne

Urininkontinens opleves som et stort problem i ældreplejen, hvor hver anden beboer lider af ufrivillig vandladning. Det kalder på nytænkning inden for området, og derfor har Center for Offentlig-Privat Innovation, CO-PI, udviklet en skaleringsproces, der gennem et samarbejde mellem kommuner og virksomheder skal skabe innovative løsninger, som kan spredes ud til landets kommuner.

Foto: Rawpixel

21. 03. 2023 - kl. 09:44
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Lækage og våde voksenbleer er hverdag for mange beboer og ansatte i ældreplejen, og almindelige bleer samt sensorløsninger til bleer virker ikke til at være løsningen på inkontinens. De påvirker ældres borgernes velbefindende og oplevelse af værdighed. Derudover bruger plejepersonalet i gennemsnit en fjerdedel af deres arbejdstid på inkontinenspleje – og det nedslider dem fysisk.

Løsningen skal findes ved at skalere en større efterspørgsel hos kommunerne, så private virksomheder hurtigere kan se en forretning i at udvikle de løsninger, der er behov for.