Arbejdsmarked
Flygtninge

Ukrainere bliver sosu’er og lærer dansk

Randers Kommune har i en ny indsats succes med at oplære ukrainere i sosu-faget, samtidig med at de lærer det danske sprog. 30 ukrainere har således fået en sprogmakker, som lærer dem op i faget, mens de taler dansk sammen.

21. 03. 2023 - kl. 11:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

30 ukrainere er lige nu i praktik på Randers Kommunes ældrecentre og i hjemmeplejen. De har hver især en sprogmakker, som er en sosu-medarbejder, som oplærer dem i sosu-fagets opgaver. Samtidig lærer de at tale dansk ved at tale sproget med deres sprogmakker, mens de løser arbejdsopgaverne sammen.

– Det er vigtigt at tale en masse, når man skal lære et nyt sprog. Det får ukrainerne virkelig mulighed for i denne her indsats. Samtidig bliver de oplært i sosu-faget og kommer ind i en branche, hvor de har mulighed for at gøre en forskel for mennesker, som har brug for det. Der er generel mangel på medarbejdere i plejesektoren, så der er talrige gevinster ved at få ukrainerne ind på dette område, siger Bo Vestergaard (K), formand for beskæftigelsesudvalget i Randers, i en pressemeddelelse.