Kriminalitet
Energi
Teknik

Godt nyt til energibevidste kommuner: Dæmp gadelyset og øg trygheden lokalt

Foto: Colourbox

22. 03. 2023 - kl. 08:02
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Der er godt nyt til kommuner, der vil spare på strømmen uden at gå på kompromis med den lokale tryghed. Et nyt dansk studie peger på, at dæmpet gadelys i nogle tilfælde kan øge trygheden. I Det Kriminalpræventive Råd opfordrer vi kommunerne til at undersøge mulighederne for at bringe den nyeste viden om tryghed i spil.

Energikrisen har sat skub i nye energibesparende tiltag hos landets kommuner. En ny rundspørge fra Momentum viser, at omkring hver anden kommune enten har dæmpet gadelyset eller skåret i, hvor mange timer lyset er tændt, mens hver femte kommune overvejer det. Men går kommunerne på kompromis med den lokale tryghed, når de dæmper gadelyset? Det er en overvejelse, som har fyldt meget hos landets kommuner.