Byråd

I Vejen står den på bredt samarbejde frem for konflikt

Af de cirka 300 punkter, politikerne i Vejen behandlede sidste år, var blot syv til afstemning. I den sydjyske kommune trives det samarbejdende folkestyre.

Foto: Jacob Schultz/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

22. 03. 2023 - kl. 11:54
Tekst af Mads Brandsen

Socialdemokratiets frontfigur i Vejen, Jørgen Thøgersen (S), der har været med i kommunalpolitik i 20 år, kom efter valget i 2021 med et noget særpræget krav for at ville pege på Frank Schmidt-Hansen (K) som borgmester.

Et krav, der ret præcist rammer ind, at det samarbejdende folkestyre ikke blot er noget, man hylder i skåltalerne i Vejen, men derimod noget, man faktisk praktiserer. Derfor krævede Socialdemokratiet, at dets mangeårige samarbejdspartner Venstre også blev behandlet ordentligt.