Energi

Set & Sket: Sommerfugle og orkideer får bedre vilkår

Millioner til biodiversitetsprojekt, Power-to-X-vogn ser dagens lys, og tændte lys for kræftramt borgmester: Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Foto: Vordingborg Kommune

22. 03. 2023 - kl. 10:57
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Vordingborg sikrer sjældne sommerfugle og orkideer

Knap 40 mio. kr. i støtte fra EU's Life Fond og en række andre fonde muliggør nu et unikt biodiversitetsprojekt på Østmøn kaldet Life Orchids. Det skriver Vordingborg Kommune i en pressemeddelelse.

På et område på 600 hektar på Østmøn - også kaldet Høje Møn – vil kommunen i tæt samarbejde med en række partnere forbedre, sammenbinde og ny-etablere over 300 hektar kalkoverdrev med henblik på at redde den sjældne og meget truede sommerfugl sortplettet blåfugl - og samtidig sikre fremtiden for fem af de mest truede orkideer i Danmark.