Miljø
Teknik
Energi

Varde opruster markant på grøn energi

Et enigt udvalg for plan og teknik i Varde vil planlægge 200 hektar solceller og 3-4 vindmøller om året frem mod 2028 for at nå klimamål. Kommunen vil nemlig hellere selv bestemme, før staten dikterer, lyder det fra udvalgsformand.

Pressefoto

22. 03. 2023 - kl. 11:13
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Danmark skal være CO2-neutralt i 2050. Sådan lyder det af regeringen lovfastsatte klimamål for Danmark, og det mål tager Varde Kommune nu sin del af ansvaret for at nå med en klimahandlingsplan, der blandt andet indebærer udvikling af projekter inden for bio-, vind- og solenergi.

Et enigt udvalg for plan og teknik har således besluttet at indstille til byrådet, at der frem mod 2028 skal planlægges 200 hektar solceller og 3-4 vindmøller årligt.