Folketinget
Kriminalitet

Borgmestre retter skarp kritik af lovforslag om kommunale vagter

Nordsjællandske borgmestre havde håbet, at nyt lovforslag om kommunale tryghedsvagter ville give kommunerne mulighed for at gøre livet surt for indbrudstyve. Men det bliver ikke muligt med det lovforslag, justitsministeren nu vil fremsætte, lyder kritikken.

Foto: Colourbox

23. 03. 2023 - kl. 12:33
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Knap 4.000 indbrud blev i løbet 2022 anmeldt i Nordsjællands politikreds, og tal viser, at Hørsholm og Gentofte kommuner topper listen over flest anmeldelser pr. indbygger i kredsen. Derfor havde borgmestrene i de to nordsjællandske kommuner håbet, at et nyt lovforslag, der skal give kommunerne mulighed for i en forsøgsordning at bruge tryghedsvagter, rummede elementer, der kunne nedbringe den kedelige indbrudsstatistik.

Men lovforslaget, som justitsminister Peter Hummelgaard (S) nu er klar til at fremsætte, vækker ikke begejstring i hverken Hørsholm eller Gentofte.