Finanslov

Ingen besparelser på statslig administration i finanslovforslag

Regeringen vil bruge pengene i staten bedre, end det er tilfældet nu. Den voksende administration skal ses efter i sømmene, men finansministeren vil ikke sætte konkrete tal på, hvor og hvor meget, der skal spares.

Fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), finansminister Nicolai Wammen (S) og kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) fremlagde torsdag regeringens finanslovforslag. Foto: Martin Sylvest/Scanpix Ritzau

23. 03. 2023 - kl. 14:18
Tekst af Mads Dam Bendtsen og Anna Törnqvist Jensen

Der var ikke mange ord om kommunernes pressede økonomi og mulighed for fremover at levere god service til borgerne, da regeringen i dag fremlagde sit finanslovforslag.

Finansminister Nicolai Wammen (S) sagde, at han godt kan forstå, hvis der sidder frustrerede borgmestre rundt i landets kommuner, der havde håbet at finde nogle penge i forslaget, men at finansloven kommer til at være yderst stram, fordi bekæmpelse af inflationen er den vigtigste opgave.