Velfærd

Velfærdsreformer kalder på nye budgetprocesser

23. 03. 2023 - kl. 07:53
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

På Kommunalpolitisk Topmøde 2023 blev der sat spot på behovet for nye tilgange for at løse de kommende års store velfærdspolitiske udfordringer. På topmødet understregede professor Jakob Kjellberg blandt andet behovet for en ny måde at agere på, hvis sundhedsvæsenet skal fremtidssikres. Kjellberg havde en vigtig anbefaling med til de kommunale politikere: En forudsætning for forandring er, at der er mod til at træffe upopulære beslutninger på et ufuldstændigt grundlag.

Upopulære beslutninger på et ufuldstændigt grundlag er en stor kamel at sluge. Men det er en vigtig pointe. I Komponent oplever vi ofte, at når nogle af de svære beslutninger om ændringer i kommunens drift skal tages, er der et udtalt ønske fra politikerne om 100 procent sikkerhed for, at der ikke er andre veje at gå.