Byråd
KL

DF ville melde København ud af KL, men fik ikke opbakning

Borgerrepræsentationen i København diskuterede torsdag, om kommunen skulle melde sig ud af KL som foreslået af Dansk Folkepartis Finn Rudaizky. Det ville få uoverskuelige konsekvenser for København, lød det fra modstandere af forslaget, som endte med at falde.

Københavns Kommune forbliver medlem af KL. Pressefoto

24. 03. 2023 - kl. 12:54
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Debatlysten fejlede ikke noget, da Borgerrepræsentationen i København på sit møde torsdag aften diskuterede, om kommunen skulle melde sig ud af KL. Diskussionen opstod, efter Dansk Folkepartis Finn Rudaizky havde stillet forslag om, at kommunen skulle melde sig ud af KL og bruge de omkring 25 millioner kroner, København betaler i kontingent til KL, på ældreområdet.

– Dansk Folkeparti mener ikke, at hovedstadens medlemskab af KL er pengene værd. Vi er derfor kommet til den konklusion, at vi som landets største by bør spare de mange penge og melde os ud af KL. Kvaliteten af rådgivning fra KL er for politisk farvet og bærer ikke præg af, at det skal være en interesseorganisation for kommunerne, hvor KL naturligvis som interesseorganisation skal optræde saglig og reel i sin rådgivning til kommunerne, sagde Finn Rudaizky, da han motiverede sit forslag.