Byråd
Navne

”Det bekymrer mig voldsomt, at vi er under så stort økonomisk pres i kommunerne”

Tommy Tønning (S) har siddet i Herning Byråd af to omgange. Det var oprindeligt et ønske om at ændre socialområdet, der fik ham ind i politik, efter hans søn blev diagnosticeret med infantil autisme. I dag interesserer han sig særligt for kommunale budgetter og er stærkt bekymret over det økonomiske pres, der opleves i kommunerne.

Tommy Tønning (S). Foto: Herning Kommune

27. 03. 2023 - kl. 10:41
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d’Acqueria

Det er tidskrævende at være kommunalpolitiker. Med et fuldtidsjob ved siden af og en familie, der skal plejes, kræver det, at den politiske gejst er til stede. Det er den hos gruppeformand og formand for beskæftigelsesudvalget i Herning, Tommy Tønning (S). Men han har intet ønske om at gå fuld tid ind i byrådsarbejdet. For arbejdet som konsulent hos BUPL vægter lige så højt.

Jeg tror ikke på tanken om fuldtidspolitikere. Jeg kunne nok godt leve af det med mit vederlag som udvalgsformand, men jeg får utrolig meget inspiration af at have et civilt arbejde ved siden af, hvor jeg møder mange interessante mennesker. Hvis jeg gik fuldt ind i politik, ville jeg komme til at leve i en politisk boble og omgås mig embedsmænd, siger Tommy Tønning.