Kriminalitet
Økonomi

Lolland taber i Landsretten: Skal betale for grønlandske udviklingshæmmede borgere

Landsretten har afgjort en tvist mellem Lolland Kommune og den grønlandske kommune Sermersooq. Det betyder, at danske kommuner får pligt til at betale, hvis udviklingshæmmede borgere fra Grønland begår kriminalitet, mens de er anbragt i Danmark. Lolland vil nu anke dommen til Højesteret.

28. 03. 2023 - kl. 10:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Et tilbagebetalingskrav på 12 millioner kroner var den økonomiske del af den tvist, Lolland Kommune og den grønlandske kommune Sermersooq nu har fået afgjort i Landsretten.

De 12 millioner kroner er det, en grønlandsk borger i Lolland har kostet, og hverken den danske eller den grønlandske kommune vil betale udgifterne for borgeren, der er kriminel og udviklingshæmmet og samtidig et eksempel på flere sager, der kører i Danmark.