Ældre

Danske Regioner: Kommunale opgaver bør ligge i sundhedsloven

Svækkede ældre skal have bedre hjælp, lyder det fra Danske Regioner, som mener, at kommunernes sundheds- og plejeopgaver entydigt bør ligge i sundhedsloven.

Foto: Colourbox

30. 03. 2023 - kl. 11:30
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Sundheden for ældre skal styrkes, mener Danske Regioner, der peger på, at der sidste over var over 65.000 såkaldte forebyggelige hospitalsophold for ældre over 65 år – indlæggelser, som i mange tilfælde kunne være undgået. Det svarer til en omkostning for hospitalerne på omkring 2,2 milliarder kroner og næsten 4.500 sygeplejerskers arbejde i et helt år, viser beregninger fra Danske Regioner.

– Det her viser med al tydelighed, at presset på hospitalerne og særligt akutmodtagelserne ville blive mindre, hvis mere sygdom blev forebygget. Kan vi bare forebygge halvdelen af de her indlæggelser, vil det gøre en stor forskel for hospitalerne. Jeg mener faktisk heller ikke, vi kan være det bekendt overfor de mennesker, der bliver indlagt akut, når det mange gange kunne have været undgået, siger Danske Regioners formand Anders Kühnau (S) i en pressemeddelelse.