Mistrivsel

Superligaklub og kommuner står sammen om unges mistrivsel

Fodboldklubben FC Midtjylland og tre midtjyske kommuner har i fællesskab opstartet et aktiveringsprojekt, der skal styrke unges trivsel og give dem fodfæste efter sygdom, svigt, misbrug eller svækket selvværd. Erfaringen fra fodboldklubbens talentudvikling bruges til at hjælpe de unge med at indgå i fællesskaber på arbejdsmarkedet, uddannelser og i foreninger.

Foto: Colourbox

31. 03. 2023 - kl. 10:59
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

65 unge i Herning, Holstebro og Ikast-Brande kommuner kan nu se tilbage på et forløb med stolthed og glæde. Et forløb, der handler om alt andet end fodbold – nemlig at give håbet tilbage til unge, der mistrives, og styrke deres selvværd Gennem et talentudviklingsforløb hos FCM Samfund, der er fodboldklubbens afdeling for social ansvarlighed, er samtlige unge kommet tilbage på rette spor.

Indtil videre har 165 unge, der på den ene eller anden måde sad på udskiftningsbænken, takket ja til at deltage i talentudviklingsprogrammet. Heraf er cirka halvdelen af de unge hjulpet i job eller på uddannelse. Dem, der inviteres til at deltage i talentudviklingsprogrammet, er generelt unge, som har mistet troen på sig selv. Nogle har mistet deres forældre i en tidlig alder, andre har været igennem et hårdt misbrug eller haft udfordringer med angst.