Måned

Museumsreform risikerer at rive økonomien væk under vigtigt sønderjysk museum

Økonomi

En arbejdsgruppe under Kulturministeriet har i forbindelse med en kommende museumsreform afleveret sine anbefalinger, der vil reducere tilskuddet til Museum Sønderjylland betydeligt. Derfor har fire borgmestre sendt et åbent brev til kulturministeren med en appel om ikke at gennemføre anbefalingerne.

Ældreminister om fremtidens ældrepleje: Sammenhængen i sundhedsvæsnet er essentielt

Ældre
Sundhed

Hvordan styrker man det nære sundhedsvæsen for ældre patienter og dets samarbejde med sygehusene? Det var til debat, da KL og Ældre Sagen onsdag præsenterede deres fælles udspil om trygge rammer efter udskrivelse fra indlæggelser og forebyggelse mod unødvendige indlæggelser. Og netop den sammenhæng kommer ældreloven til at behandle, lød det fra ældreministeren.

Nu er rammerne for et nyt kommunalt behandlingstilbud til børn og unge klar

Sundhed
Unge
Børn

Nu kommer kommunerne til at spille en central rolle i kampen mod mistrivsel blandt børn og unge. I løbet af 2024 skal kommunerne nemlig opbygge et tilbud, som kan gribe børn og unge med symptomer på psykisk mistrivsel. Det skal give børn og unge hurtig afklaring og hurtig adgang til den rette hjælp.

Borgmestre og regionsformand skal dele klimaviden på klimatopmøde

Klima
Udland

Lokal klimahandling er blandt temaerne ved COP28. Det er et område, Danmark er langt fremme på, og på klimatopmødets dag tre skal en række danske borgmestre samt formanden for Danske Regioner fortælle om deres arbejde med lokale klimahandlingsplaner.

Flere penge skal sætte fut under udtagningen af mere jord – men er det nok?

Miljø
Klima
Finanslov

På Finansloven er der sat 80 millioner kroner af til henholdsvis lavbundskonsulenter og ”kommunernes faciliterende rolle,” som det lyder. Det er positivt, men der skal stadig en vigtig aftale på plads for at få tempo på udtagningen af lavbundsjord, mener KL.