Handicap

Da TV 2 ringede, begyndte kommune på et stort oprydningsarbejde

En TV 2-dokumentar med optagelser fra bosteder i København og Haderslev har trukket overskrifter. I Haderslev hørte kommunen første gang om afsløringerne før sommerferien og fik hurtigt travlt med først at få et fyldestgørende overblik og siden at rydde op.

Haderslev Kommune har taget drastiske skridt ovenpå afsløringer i TV 2-dokumentar. Foto: Colourbox/modelfoto

01. 11. 2023 - kl. 18:24
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En 19-årig multihandicappet mand, der i over en time græder og forgæves råber på hjælp om natten på bostedet Odinsgård i Haderslev Kommune, er en af de optagelser, en ny TV 2-dokumentar afslører. Her indgår lydoptagelser fra Odinsgård, mens TV 2 også har haft en muldvarp ansat på tilbuddet Lynghuset i Københavns Kommune.

Dokumentaren har allerede trukket mange overskrifter, fået social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til at reagere ved at kalde optagelserne fra dokumentaren for ”forfærdelige” og ”hjerteskærende” og resulteret i, at Odinsgård er blevet politianmeldt for omsorgssvigt af en pårørende til den 19-årige mand.