AI er her – men hvordan tager vi den egentlig i brug?

Robotterne er sådan set landet. ChatGPT nåede på rekordtid 100 millioner brugere, og AI-genererede fotos er allerede blevet brugt i kampagner. Men hvordan bruger vi den nye teknologi? Det diskuterede kommunale kommunikationsfolk med to eksperter på KL-konferencen Kommunikationsdøgn.

Henri Schulte og Andreas Marckmann Andreassen fortalte om brugen af AI på årets kommunikationsdøgn. Foto: Frederik Drejer/KL

02. 11. 2023 - kl. 17:18
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Hvis man beder AI genere billeder af en repræsentativ kommunikatør fra det kommunale Danmark, får man tre fotos af en mand og ét af en kvinde. Alle lyshårede, alle lyse i huden og alle mellem 25 og 35 år. Og så kunne de kommunale kommunikatører, der var samlet på KL’s konference Kommunikationsdøgn, kigge rundt på hinanden og vurdere, om det var repræsentativt. Ikke helt.

AI er mange steder så småt taget i brug – både i virksomheder og private hjem, hvor der chattes med ChatGPT om alt mellem himmel og jord. På blot to måneder nåede ChatGPT 100 millioner brugere.