Lokaldemokrati
Klima
Energi

Tønder-borgere siger ja til VE i historisk folkeafstemning

Som den første kommune i landet har Tønder afholdt en folkeafstemning om to VE-projekter. Et flertal har stemt ja, og nu fortsætter arbejdet med at skabe lokal opbakning til de kommende projekter.

Ifølge Tønder Kommune har man som den første kommune afholdt folkeafstemninger om VE-projekter. Foto: Colourbox

02. 11. 2023 - kl. 17:40
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

21 kommende VE-projekter – svarende til 104 vindmøller og 1.600 hektar solceller.

Det er, hvad kommunalbestyrelsen i Tønder har af planer for den fremtidige vedvarende energi i kommunen.

Og nu har to af de projekter været til en folkeafstemning, hvor borgere, der bor i de berørte områder, har haft mulighed for at åbne deres computer og stemme ja eller nej til de to respektive VE-projekter.