Klima
Anlæg

Professor om kystsikring: Vi skal længere væk fra vandet

En næsten færdig kystsikring i Solrød blev med den seneste stormflod skyllet væk, og skal nu genopbygges for 8,5 millioner. Professor mener, vi bør rykke længere væk fra vandet, for fremtiden er for usikker til i samme grad at bygge sommerhuse med havudsigt.

Stormfloden betød en vandstand på 1,70 meter over og bølger på 1,50 meters højde i Solrød. Foto: Liv Latricia Habel / Ritzau Scanpix

05. 11. 2023 - kl. 17:41
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med en voldsomt forhøjet vandstand og høje bølger gik den seneste stormflod i Danmark, der hærgede i store dele af landet, hårdt udover Solrød.

Kommunen var ellers i gang med et større kystsikringsprojekt, der stod til at være færdig senere på året. Det omfattede blandt andet en forhøjelse af klitterne for at sikre mod oversvømmelse samt en spunsvæg, en sluse og et tværdige.