Rekruttering
Folketinget
Velfærd

Ordførere stempler ind i debat om international arbejdskraft

I et nyt udspil kommer KL med 11 anbefalinger til, hvordan Danmark kan skaffe mere international arbejdskraft. Flere ordførere i regeringen er positivt stemt over, at KL spiller ind i debatten. Også Liberal Alliance roser KL’s initiativ, men kritiserer dansk politik for at hænge fast i 00'erne.

Flere ordførere i Folketinget er enige med KL i, at international arbejdskraft er en del af løsningen på rekrutteringsudfordringerne i kommunerne. Foto: Christoffer Regild / Folketinget

06. 11. 2023 - kl. 16:51
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med et nyt udspil, der indeholder 11 anbefalinger til, hvordan Danmark kan skaffe mere international arbejdskraft, forsøger KL at råbe Christiansborg op.

Kommunerne mærker nemlig allerede rekrutteringsudfordringerne, og det sætter velfærden under pres. Derfor er der ifølge KL brug for at tiltrække noget af den arbejdskraft, mange andre lande også kæmper om at få.

Udspillet indeholder blandt andet anbefalinger om, at der skal laves en national strategi for tiltrækning af international arbejdskraft, at flere velfærdsjobs skal på positivlisten for faglært arbejdskraft, at retten til danskundervisning skal forlænges fra fem til 10 år for udlændinge i beskæftigelse, og at uddannelse skal tælle med i optælling til krav til permanent opholdstilladelse.